Pages

Sunday, August 26, 2012

Rezeki

Setiap orang ada rezekinya masing-masing. Cumanya, lain-lain. Yang penting kita kena berusaha untuk dapatkan rezeki tu. Saya sedih tengok orang yang tak ada usaha cari rezeki. Dia cakap dah usaha, tapi baru 1% usaha tak payah la nak cakap...

Kalau nak dibandingkan, saya tidak sehebat mana dalam pelajaran. SPM pun nak bangga apa? Tak ada benda. Tapi, saya bangga sebab saya dah ada SPM. Ada orang tak ada SPM tau. Masa mula-mula dapat offer study kat Melaka belajar diploma dulu pun saya pandang sebelah mata je sebab tak mampu pergi. Jealous tengok kawan-kawan further study kat uni..tapi tak apa, saya fikir saya ada matlamat. Walau apa cara sekali pun, saya mesti capai matlamat saya, which is, my sister yang bijak rajin ada degree and I must have one too. Saya tak nak kalah dengan kakak... Saya belajar tingkatan 6, ambil STPM...lulus and dapat first batch intake untuk study Mass Comm di UiTM, thats my dream. Syukur pada Allah. Sebenarnya, perjalanan tak semudah tu. Background family saya bukan orang senang pasal ayah saja yang kerja, kerja govt gaji tak banyak. Abang2 & kakak semua further study. Ayah tanggung sorang, lagipun masa saya further study dulu, ayah baru lepas operation, kurang sihat. Saya pergi sendiri. Masa konvo family tak ada yang temankan saya, hanya ada boyfriend, terima kasih. Family tak pergi sebab mak chemotherapy sebab dapat breast cancer. Saya faham, so..mostly sepanjang belajar, saya self finance. Masa tengah study memang sedih sebab tengok kawan boleh beli itu ini, saya kena simpan duit untuk sara diri. Tak apa, sekarang baru saya rasa manisnya. :')

Masa mencari kerja pun bukan senang. Jelous jugak sebab tengok ada kawan yang terus dapat kerja lepas belajar...senang je dapat. Tapi saya kena usaha keras untuk dapat kerja. Saya pernah kerja kuli walau saya ada degree. Sebab kehidupan mendesak saya untuk cari duit sendiri. Saya duduk di KL dan kerja kuli. 3 kerja dalam satu masa. Bukan mudah. Saya nak duduk di Kuching tetapi definitely bukan senang sebab di Kuching payah nak cari kerja kuli dengan gaji banyak. Sebab dah abis study, perbelanjaan rumah saya pun bertanggungjawab juga. Hantar duit kat mak ayah. Itulah, orang senang nak judge hidup kita, kadang-kadang bukan salah kita pon org tak puas hati, still orang tuding jari kat kita. :)

Sekarang ni pon, saya balik Kuching pon sebab kerja disini macam sudah semakin stable. Income stable...saya boleh atur perbelanjaan. Kalau saya duduk di Kuching gaji tak stable, menyusahkan mak ayah adalah, bukan nak bantu. Sekarang okey sikit.

Sekarang ni saya still trainee. Nak dapat kerja bukan senang. For the mean time untuk sesiapa yang tak ada kerja tu...kerjalah apa-apa pun. Jangan choosy sangat. Saya pernah kerja kuli dengan ada degree... masa tu rasa macam tak worth pun ada ambik degree kerja kuli. bertahun belajar, beribu dah abis...kerja kuli...haha. masa tu marah tak ingat sebab ye lah, belum grad pun tapi transkrip dah keluar tak dapat kerja guna degree... heh. benda kecik. belum sampai setahun. Ada orang duduk berbulan-bulan kat rumah, tak kerja, ada degree jugak. Saya tak macam tu, tak sempat ada masa bermalas-malasan kat rumah. Saya tak kerja sebulan pon orang dah bising. Sampaikan kakak saya kesian kat saya pasal tak sempat rasa menganggur. Haha. :')

Adik-adik. Kerja tetap bukan senang nak dapat. Nasihat saya, kerjalah walau kerja apa pun, rezeki tu datang kemudian. Sekarang ingatlah, Allah tengah nak uji, kita sabar atau tidak. Pasti ada rezeki untuk kita sebab itu kita masih bernafas di bumi Nya. Kalau kita asyik merungut tak ada kerja, sama seperti kita ni salahkan Allah sebab tak bagi rezeki. Kang tak ada rezeki betul2 baru tahu. Kerja lah apa pun, asalkan halal. Kuli tak apa, jadi kuli halal. Pedulilah orang nak kata apa sebab, yang rasa susah senang bukan orang tu, tapi kita sendiri. Sementara badan masih muda, masih sihat kerja lebih sikit tak apa. Nasib sorang-sorang tak sama awak..

2 comments:

Suhaila Ali said...

Salam. Akak amek kos masscom ke mase degree? Sy minat nk amek masscom tapi takut takde kerja pulak..

Eynee said...

Aah dik.. akak amek course masscom masa degree.. akak tak sempat rasa mengangur lama2.sebab, x sampai setahun akak kerja part time pastu akak terus dapat kerja...sekarang akak kerja sebagai corporate comm executive. Alhamdulillah.. Jgn bimbang, rezeki tu Allah yang bagi dik.. just buat je apa yang adik minat... :)