Pages

Tuesday, April 12, 2011

Mi Sapi Haji Salleh

Seminggu sebelum terbang ke Kuala Lumpur, abang kandung aku telah menunaikan hasrat dalam my WISHES. Kami makan mi sapi haji salleh kat satok. Fuhh~ sedappp. memang tiada tandingan. Itu namanya favorite. Ayahanda memang suka makan kat sini. So, saya telah pun di latih untuk makan mi sapi kat satok ni sedari kecil lagi. :) 
  
Dalam entri ku yang lepas yang bertajuk Bila ada rasa nak makan mee kolok, aku telah menceritakan tentang keinginan untuk makan mee kolok. Hari tu nak bubuh gambar, tapi macam takde gambar yang memuaskan hati kat google, semuanya macam aku tak nak...

Ini gambar mi sapi yang telah habis ku makan, lalu buat hati ku senang. tapi cili tu memang pedas. Aku amik sikit je sebab, tak lengkap tak makan dengan cili tu. :D


Ini set lengkap mi sapi, nak makan ni kena ada semua ni. I tell you, mi sapi ni sangat amazing. Sebab, walaupun aku tak suka makan makanan yang pedas-pedas, tapi ada pengecualian untuk mi sapi. Biar pun tak tahan pedas, berpeluh, bibir dah rasa tebal...nak jugak proceed makan. Kalau boleh, dua mangkuk aku bedal. Kesedapannya memang tak terkata. tak boleh nak describe lagi macam mana. Korang kena datang sini makan kat sini juga.
Mi sapi ni aku tak faham. Persoalan yang dari dulu lagi aku tak pernah dapat jawapan~ Apa beza Mi sapi dengan Mi kolok? Ada sesiapa yang boleh tolong explainkan untuk aku? Aku tak faham. Dari dulu sampai sekarang... So, rakan-rakan orang semenanjung malaysia, jangan tanya aku. aku tak tau... ( ^_^)''

Yang aku tau, aku boleh sebut satu-satu ingredient yang tersurat dalam mangkuk mi ni.

  1. Mi macam mi kolok yang aku tak tau mana nak beli
  2. Hirisan daging yang telah di sup
  3. Tauge
  4. Camcai (sejenis makanan yang masin rasanya)
  5. Cili padi yang sedap walaupun pedas ku tahan jua
  6. Sup yang sedap lama direneh
Cara-cara memasak tu, sumpah memang tak reti masak benda ni. Tak pernah buat, tak pernah tengok orang buat pun. Macam mana nak pandai? 

Gambar ini bukan gambar hiasan, tapi memang sengaja nak upload. sangat excited bila dapat makan mi Sapi kat sini. Lain kali, kalau datang Sarawak singgah sini ye kawan-kawan... Kalau korang tanya pun akan ku rekomen dekat sini. Best sangat, walaupun mahal sikit tapi worth memakannya. Korang akan merasa happy. satu lagi, aku nak belajar masak benda ni one day. Dengar-dengar payah sikit...tapi tak apa. Aku cuba, :)

No comments: