Pages

Friday, March 18, 2011

Jadi lebih baik dengan blogging

Sudah banyak kali saya buat blog lepas tu delete, buat lepas tu delete, delete lepas buat. Uhh~ apakah saya buat blog hanyalah untuk di delete? Kenapa saya ada blog? Sebab saya nak delete? HAHA. 

Sekarang, saya lebih serius berblogging sebab pada pendapat saya, dengan berblogging kita jadi lebih penyayang, berfikiran terbuka dan banyak mendorong ke arah kebaikan. Walaubagaimanapun, kena jaga-jaga jugak ayat dan perkataan yang nak di-gu-na-pa-kai. :)

Untuk orang yang tak ada pet macam saya ni, blogging boleh memupuk perasaan kasih sayang dan tanggungjawab. Saya ingat lagi, abang saya kata, kalau orang yang bela haiwan ni lebih bersikap prihatin, penyayang dan bertanggungjawab sebab mereka faham perasaan pet mereka. Kalau lapar, diberi makanan, kalau sejuk, bagi selimut dan macam-macam lagi benda yang saya tahu saya tak boleh nak buat. Saya tak ada pet dan saya tak nak ada pet sebab bagi saya pet ni susah sikit nak jaga. Saya malas dan tak bela haiwan. Lagi-lagi haiwan berbulu macam hamster, kucing dan sewaktu dengannya. Bukan saya benci. Saya tak suka. HAHA.

Oleh yang demikian, saya berkeputusan nak menjadikan blog saya macam pet... HAHA. Nampak tak persamaannya? Nampak tak? 
  1. Blogging ajar saya untuk jadi lebih bertanggungjawab, prihatin dan penyayang. Saya sayang blog lalu, meng-update blog secara kerap. Saya sayang blog lalu menukar layout dan mencantikkan secara ikut suka hati saya asalkan nampak cantik, kemas, senang baca dan mudah.
  2. Blogging ajar saya erti minat akan sesuatu lalu berusaha keras dapatkan apa yang diminati.
  3. Blogging paksa saya jadi banyak membaca sebab saya nak update blog saya dengan output yang menarik, beneficial dan juga bukan cakap kosong.
  4. Blog menjadikan saya lebih tabah dan yakin. Bila saya tengok ada orang baca blog saya, saya suka dan saya jadi yakin diri. :)
  5. Blog disiplinkan saya untuk bayar bil internet.
  6. Blog tempat saya bila saya sunyi. Saya ada buat something.
  7. Blog buat saya banyak baca dan jadikan saya stalker yang hebat. HAHA.
  8. Blogging keeps me updated dengan cerita -cerita disekeliling, saya jadi faham situasi orang lain. Not only by facebooking. ;p
  9. Blog keeps me away from loneliness. Saya ada ramai kawan-kawan blogging yang baik hati sebab sudi baca entri saya seperti anda!
  10. Erk, saya tak larat nak list out banyak-banyak sebab korang boleh fikirkan juga benefit blog kan?
Itu lah kelebihan blog pada saya. Namun, kita kena fikirkan juga keburukannya... Sebab tu la kalau nak buat apa-apa pun kena berpada-pada selalu. 

I love this quote yang saya baru baca tadi, it sounds like this:

     ''WHATEVER YOU CARE ABOUT, IS YOUR RESPONSIBILITY''
Betul lah kan?       
p/s:  Dari tadi saya asyik nyanyi lagu Sedetik Lebih, Anuar Zain. Best pulak lagu tu. Saya baru realise lepas tengok movie Hikaya Merong Mahawangsa minggu lepas. Superb Malaysian Epic Film. Puji KRU! Sapa tak tengok lagi, cepat pergi tengok. Tak rugi. :D

5 comments:

amal said...

betul2..sama la.blog banyak mengajar kita untuk menjadi lebih baik .:)

Eynee said...

betulkan cik ina...blog ni pon dah lama, tapi saya jarang update. rasa bersalah pulak. ;p

amal said...

tak pe.jangan jadi seorang blog maniac pulak..hehe

Eynee said...

cik ina: aah, jangan pulak jadi blog maniac. hahaha... :D

syaza: kan syaza? pernah je rasa nak delete blog nih, tapi sayang la pulak. huhu.. sayang juga kat korang :)

Atsuko said...

hehe...
so..keep on blogging!!yeah