Pages

Thursday, November 10, 2011

Makcik bebel

penat nye. rasa macam nak bukak bisnes sendiri. boleh? darah muda ni memang tak penyabar. hmmm. nak buat macam mana, memang dah tak boleh. saya nak buat side income. sekarang dah ada cert kalo boleh memang nak sangat buat something yang worth my cert and earn yang sangat berbaloi. rasa macam nak balik je sebab living cost disini sangat tinggi. ok, makan of course la makan kat luar and that one cost me a lot. bukan nak berkira sangat pasal makan. but if i have enough TIME and ENERGY untuk masak sendiri makanan setiap hari at least once a day, either dinner/lunch..i would probably dah boleh buat saving sikit. Ini tak, sudah lah masa tak ada, income pun cukup-cukup makan. Kita kerja nak menyimpan juga kan? Saya rasa saya ni bekerja hanya cukup untuk makan sehari. Nak makan macam zaman belajar memang dah tak boleh sebab masa belajar tak packed sangat macam ni and I need more energy to work. Tak boleh gedik manja macam dulu. Masa study kalau sakit sebab tak makan boleh ambil ubat kat klinik for free. Sekarang kalau sakit? Sudahla tak dapat gaji sebab MC, kena bayar pulak kalau ke klinik. Hmm, I need to force myself, physically and mentally untuk kerja for 13 hours per day without cuti walaupun sehari. Sebab kalau cuti. I wont have anything to earn. Oh god. What is this?  Kalau anda semua tahu saya ni macam mana. I'm too kind to think about my job every ticks of the day. Sebelum tidur pun fikir pasal kerja. saya memang ada ciri-ciri business woman yang berjaya. itu saya tahu.

semoga segala penat lelah ini punya hikmah yang berharga.

No comments: